Tillhörande texter |
- Typ
- Äldre inventarium
- Titel
- VÄFDA TAPETER, sex stycken. (Stora och Lilla salongen.)
- Källa
- Hallwylska samlingens katalogverk
- Datum
- 1937
- Text
- »Odysseus och Nausikaa», serie om sex tapeter, fyra i Stora och två i Lilla salongen, alla inpassade i väggfält samt fastspända med hyskor på vinkelkrokar under lösa ramlister. Tapet 1: Nausikaa anländer i vagn med sina tärnor till tvättplatsen. Jfr Odyssén (Erland Lagerlöfs öfversättning, 1920) 6: 85—92. (Lilla salongen, östra väggen.) Tapet 2: Nausikaa och hennes tärnor musicera, bada och äta middag, medan tvätten torkar. Jfr Odyssén 6: 93—98. (Stora salongen, östra väggen.) Tapet 3: Nausikaa och tärnorna kasta boll och dansa. Jfr Odyssén 6: 99—109. (Stora salongen, västra väggen.) Tapet 4: Odysseus, beskyddad af Pallas Athene, träder fram för de förskräckta tärnorna och ber Nausikaa om en »trasa till hölje». Jfr Odyssén 6: 127—185. (Stora salongen, norra väggen, till vänster om dörren.) Tapet 5: Odysseus erhåller kläder samt olja till tvagning. Jfr Odyssén 6:211—216. (Stora salongen, norra väggen, till höger om dörren.) Tapet 6: Odysseus bjudes mat och dryck, Nausikaa och tärnorna lägga ihop den färdig-torkade tvätten och göra sig redo till hemfärd. Jfr Odyssén 6: 247—253. (Lilla salongen, västra väggen.) Haute-lisse-väfnad. Material: Ylle och silke. De dominerande färgerna äro olika nyanser af mossgrönt, mörkt blågrönt, blått och gulbrunt; röd färg, som ursprungligen säkerligen förekommit, ej synlig, förmodligen beroende på blekning. Figurerna olika klädda å de olika tapeterna. Kring figurmotiven, alla inkomponerade i en glänta af en lummig park i mörkt blågrönt och med genomgående hög horisont-linje, en bred bård, i stort sedt lika å samtliga tapeter. Landskapet med rikt blommande örter samt, särskildt i förgrunden, typiska bladväxter; i bakgrunden blåtonade höga åsar, hvarå spetsiga bergstoppar, utmed åsarna horisontala rader af träd med kronor i blekt ben-gult. Himlen gråaktig. Bården i typisk renässansstil. Midtpartiet å horisontalbårderna markeras genom en per-spektiviskt sedd loggia-artad brun kolonnarkitektur med män och kvinnor vid en brunn; på båda sidor därom urnor och figurmotiv, de förra med rika grupper af frukter i gulbrunt och grågult samt blad i mörkare och ljusare mossgrönt. Utmed vertikalbårderna frukt-och bladmotiv samt allegoriska figurer, nedtill i en spaljéöppning en allegorisk kvinnofigur i blått lifstycke och blekt grågulaktig kjol. Bårdmotiven mot en sammanhängande fond i gult samt begränsade utmed kanterna af en kantlist i form af en bladranka i mörkare och ljusare grönt mot gulbrun botten; typiskt för rankan är det trekantiga blad, den rytmiskt omsluter. Nedre delen å samtliga tapeter (i regel ungefär upp till halfva bården) är förstörd och i modern tid rekonstruerad. Bäst bibehållna med afseende på färgerna äro tapeterna n:r 2, 3, 5 och 6. Tapet 1: Nausikaa anländer i vagn med sina tärnor till tvättplatsen. I förgrunden en låg fyrhjulig vagn i gult, förspänd med två hästar; den synes just ha stannat och är vänd snedt framåt höger. I baksätet, som är högst, sitter Nausikaa, fajakkungens dotter. Hon är iklädd en blekt gulgrå klädnad, hvars detaljer numera ej kunna iakttagas, och vänder sig åt sin högra sida för att räcka en tärna ett fat med frukt; framför (nedanför) baksätet håller en blåklädd tärna just på att stiga ur vagnen, i framsätet sitta två tärnor, den hitre i fotsid grågul klädnad med blåa blommor, den bortre i gulbrun klädnad. Vid vagnen ytterligare två tärnor, längst till vänster den ena, vänd bortåt samt iklädd fotsid gulgrå dräkt med på ryggen hängande biärmar, de riktiga ärmarna blåa, till höger bortom vagnen den andra, vänd framåt samt i brungulaktig klädning och ljusbrun hatt (alla öfriga utan hufvudbonad). Framtill mellan de båda hästarna, den hitre blekt brungredelin (ursprungligen röd?) och med blåa seldon, den andra blekt brungrå, en ung man hållande den bortre hästen vid betslet; mannen i blått harneskliknande lifstycke öfver en gråaktig tunika. Till vänster hitom vagnen en knäböjande tjänare, sysselsatt med att på marken placera -några kärl; i händerna håller han just en brungrå flaska på fot, på marken en korg och en burk i brungrått och gult; mannen iklädd blekt brungredelin tunika med blåa bårder, blåa benkläder samt brungula halfstöflar. I mellanplanet till höger ett promenerande par, längre bort i midten en slottsbyggnad i grått och något brunt. Höjd: omkring 3.5 m.; bredd: omkring 2.7 m. Tapet 2: Nausikaa och hennes tärnor musicera och äta middag, medan tvätten torkar. I förgrunden på en liten kulle, rikt bevuxen med blommande örter, NATJSikAA, omgifven af fem tärnor, alla ljushåriga och barfota samt sittande kring ett blått fat med frukter, en ljust brungredelin kruka (ursprungligen röd?) med blågröna vindrufvor samt en blå flaska. Något till vänster i kretsen och högre än de öfriga kungadottern, i den lyfta vänstra handen håller hon en dryckesskål, den högra stöder hon mot marken. Hon är iklädd fotsid klädning med åtsittande, blekt rödbrunt lif, liknande ett fjällpansar, korta puffärmar i samma färg samt vid kjpl i blekt brungult. Tärnorna sitta två till vänster och tre till höger, af de förra är den yttersta vänd framåt samt blåser flöjt, den andra vänd bortåt, spelande luta, den förra i guldockragult, den senare i blått lif, lutspelerskans kjol samt lutan i blekt brungredelint (ursprungligen rödt?). De öfriga äro alla vända framåt, den närmast Nausikaa sittande håller en kanna i gulbrunt på högra knäet samt är iklädd blå kjol, den till höger spelar luta samt är iklädd g I mellanplanet till vänster bakom Nausikaa vagnen och en tärna samt till höger de båda mulorna betande, något längre bort ströfvar genom parken ett jaktsällskap, beväpnadt med jaktspjut samt åtföljdt af hundar; i midten bortom detta två dammar, i den hitre två svanar, till höger skymtar ett kapell fram mellan träden. I bakgrunden höjer sig en ås i ljust blågrönt mellan trädkronorna, som äro i mörkt blå-grönt och grönt och ha blomliknande partier (dagrar?) i gulgrått. Utmed åsen karakteristiska horisontala rader af träd i sistnämnda färg. Höjd: omkring 3.55 m.; bredd: omkring 3.32 m. Tapet 3: Nausikaa och tärnorna kasta boll och dansa. I förgrunden dansa i ring Nausikaa och fem af hennes tärnor, alla hållande hvarandra i händerna. Att identifiera kungadottern är ej möjligt, då samtliga flickor synas vara lika förnämt klädda och något annat särtecken ej förekommer, hållning, längd e. d., som kunde motivera en dylik bestämning. Dräkterna bestå af lifstycken och tunikaliknande plagg i växlande typer i blekt brunrödt och brungult, guldockragult och blått samt långa kjolar, två i blått, de öfriga i nyssnämnda ljusa färger; fotbeklädnad i blått eller guldockragult. På båda sidor hitom de dansande flickorna kärl, till höger en kanna i brungult, till vänster två kannor, den ena i ljusblått med gula beslag, den andra i brungult, samt en korg i brungrått. Bortom de dansande kasta fyra flickor, två vid hvardera sidan, boll; de ha alla ena armen utsträckt för att kasta eller uppfånga bollen, som ej syns, samt äro klädda som de dansande flickorna. I mellanplanets midt en björnjaktscen: tre med jaktspjut beväpnade jägare rusa mot en björn, som rest sig på bakbenen och äfven anfalles af tre hundar. Till vänster den frånspända guldockragula vagnen samt de båda mulorna, af hvilka den ena lagt sig och den andra står. I en glänta i bakgrunden två gråbrunaktiga byggnader, den hitre liknande en kyrka. Höjd: omkring 3.53 m.; bredd: omkring 3.33 m. Tapet 4: Odysseus, beskyddad af Pallas Athene, träder fram för de förskräckta flickorna och ber Nausikaa om »en trasa till hölje». Till vänster i förgrunden Odysseus, gående åt höger och iklädd en öfver vänstra axeln kastad kort mantel i blekt brungrått (samma färg som kroppen) samt en blågrön vinlöfs-krans kring höfterna. Han har halflångt rödbrunt hår samt mustascher och kort hakskägg i samma färg, högra armen är böjd framför bröstet. Bakom honom följer Pallas Athene, hans höga beskyddarinna, iförd brungul hjälm, brungulaktig fotsid klädnad, högt uppslitsad vid högra benet, blått lifpansar samt på högra armen en rund sköld i blått med Medusa-hufvudet i brungult, i högra handen en brun lans, som hon bär med spetsen riktad snedt nedåt-bakåt; hennes vänstra arm är framåtförd och stöder med handen Odysseus* rygg. Till höger om Pallas Athene och hennes skyddsling står Nausikaa, vänd mot Odysseus; hennes högra hand är utåtförd och den vänstra upplyft. Det är som om hon med dessa handrörelser ville uttrycka sin förvåning öfver främlingens plötsliga framträdande. Utan att själf förstå det har hon emellertid påverkats af gudinnan, hvarför hon l I mellanplanet längst till höger vagnen och bakdelen af mulorna synliga, till vänster en jaktscen. Mot en gråbrunaktig oxe (föreställande uroxe?), som rusar i fyrsprång åt vänster, skynda jägare till häst och till fots, af de förra komma två från höger och en från vänster; jägarna äro beväpnade med jaktspjut och svärd samt åtföljda af hundar. Bortom jaktscenen slottsbyggnader i gråbrunt. Höjd: omkring 3.39 m.; bredd: omkring 3.89 m. Tapet 5: Odysseus erhåller kläder samt olja till tvagning. Till vänster^ vid hitre stranden af ett vatten sitter den nakne Odysseus, vänd snedt åt vänster med öfverlifvet vridet framåt och hufvudet åt höger samt föttema i vattnet, vänstra armen utåtförd; öfver ryggen, fram öfver vänstra armen samt öfver låren en gråaktig mantel, i hufvudsak af samma färg som kroppen. Bredvid honom något längre upp på stranden står ett i relief smyckadt kärl, grågult och på låg fot. Mot Odysseus skynda tre tärnor, iklädda dräkter i brungult och gråbrunt samt blått; den närmaste räcker honom en ljusbrun klädnad med två blåa bårdränder, den därnäst kommande har armarna framförda, -i i vänstra handen en i remmar(?) hängande oljeflaska i brungult, tärnan till höger har vänstra \ armen utåtförd (den högra ej synlig). Till höger om tärnorna Pallas Athene, vänd framåt, och Nausikaa, vänd bortåt, men med hufvudet vridet snedt utåt vänster mot åskådaren; hon har högra armen upplyft och synes taga ett hastigt steg framåt. Gudinnan bär brungul hjälm med plymer i brungult, blekt rödgredelint (urs I mellanplanet målskjutning med pilbåge. Till höger några män sysselsatta med s. k. papegojskjutning; de stå omkring en upprest lång stång, å hvars topp placerats en målfigur (ursprungligen i form af en papegoja), mot hvilken de sikta; i luften ofvanför toppen synas några pilar, som gått förbi målet. Till vänster skjutning mot torfvall (tillgår så, att två torfvallar med måltafla upplagts på lagom båghåll från hvarandra;, från den första skjuter man på den andra; då alla pilarna äro afskjutna, går skytten till cj^nna, ur hvars måltafla eller mjuka torf pilarna lätt kunna utdragas; skytten vänder sig så mot den första vallen, som nu blir mål). Vid vänstra torfvallen en skytt, som just siktar mot en till höger befintlig vall af spetsig pyramidform, vid denna senare män med bågar. På bortre stranden af vattnet hit om vänstra torfvallen en med spjut beväpnad ryttare i galopp åt höger. Bortom målskjutningsscenen ett slott med trädgårdsanläggning, kring det hela en vatten-graf med brygga till höger; trädgården med täckta spaljégångar. Längst till vänster i den mörkblåa yttre kanten (utanför bården och i höjd med landskapsmotivets nederkant) ett inväfdt märke i ljusblått (orig. 2/J: Höjd: omkring 3.55 m.; bredd: omkring 4.02 m. Tapet 6: Odysseus bjudes mat och dryck. Nausikaa och tärnorna lägga ihop den färdig-torkade tvätten och göra sig redo till hemfärd. Något till höger i midten står Odysseus, tätt bakom vid hans högra sida Pallas Athene. Han är iklädd blått harnesk med rankornering i gult, blekt rödbrunaktig tunika, korta blåa strumpor, grågula sandaler samt, kastad öfver axlarna, en mantel i blekt brungredelint; i högra handen, som är något upplyft, en frukt (?) i blekt brunt. Gudinnan bär brungult harnesk öfver en blekt brungråaktig underklädnad, hvars nedre del har form af en fotsid kjol, uppslitsad vid vänstra benet, hvarmed hon tagit ett steg framåt; blå hjälm med plymer i blått, gråhvitt, brungult samt blekt brungredelint; i högra handen lansen, på vänstra armen skölden, blå med kant och nitar i gult. Till höger om dessa båda personer sitta kring skålar och andra kärl i en krets på marken Nausikaa och tre tärnor. Kungadottern i midten, vänd framåt; hon ser mot Odysseus och har båda händerna utåtförda samt är iklädd fotsid klädnad med blått lif och vid kjol i blekt gråbrunt. Till vänster och höger framför Nausikaa en knäböjande tärna, den förra i brung Till vänster om Odysseus—Pallas AraENE-gruppen fyra tärnor sysselsatta med att plocka ihop de tvättade och nu torkade plaggen, som ligga utbredda på marken; två tärnor, den vänstra i blå, den högra i blekt brungredelin kjol, sträcka mellan sig ett smalt, tämligen långt tygstycke (lakan?), liksom de öfriga plaggen i blekt bengult; längst till vänster packa två tärnor ned tvätt i en gulbrun kista, deras dräkter i olika nyanser af brungult, den vänstra dock med blått lifstycke. I förgrunden hitom torkplatsen kärl, däribland en stor blå kanna med ett blårandigt gult tygstycke samt till höger därom en brungul kanna på fot med drifven dekor (kärlet föreställes vara af guld); längst till vänster i förgrunden en åt höger vänd hare i brunt med ljusare buksida. I mellanplanet ett jaktsällskap till häst och till fots, till höger en jägare i färd med att med ett spjut sticka en hjort. Längst till höger synes Nausikaas med två mulor förspända vagn till hälften. I bakgrunden en stor öppen trädgård med fontän samt ett slott. Höjd: omkring 3.5 m.; bredd: omkring 4.65 m. Serien utförd i Bryssel under 1500-talets senare hälft. Det å tapet n:r 5 förekommande märket är af den typ, som magistraten i Bryssel den 16 M^j 1528 bestämde skulle anbringas å de tapeter utöfver 6 alnars längd, hvilka salu-höjlos genom s. k. tapissiers-marchands, d. v. s. närmast ett slags försäljningsateljéer. På föremål, som försåldes af tillverkarna själfva, anbragtes däremot märken af annan typ, upder 1500-talet vanligtvis initialerna i väfvarnas namn. Hvilken konstnär som utfört kartongen, angifves dock ej på dylikt sätt. Alla Bryssels tapissiers-marchands voro enligt nyssnämnda magistratsbeslut tvungna att signera med ett märke, i hvilket en 4-liknande figur ingick; dessa märken äro emellertid endast till en relativt ringa del kända. Hvilken tapissier-marchand det här återgifna representerar, är således ej bekant. Vidare skulle enligt beslutet af år 1528 äfven alla väfnader, som tillverkats i Bryssel, märkas med stadens vapensköld jämte två B-n i rödt. Förmodligen har denna signering i det här aktuella fallet suttit på någon af de nedre bårderna, som nume Tapeternas allmänna stilhållning kan spåras äfven i andra, samtida Brysseltapeter, likaledes med mytologiska motiv. Man kan beträffande dessa äfven framhålla sådana likheter som bårdens yttre och inre lister, markvegetationen, de horisontala trädraderna på bakgrundens åsar o. s. v. (jfr John Bottiger: »Tapisseries à figures des XVI:e et XVII:e siècles», Stockholm 1928, pl. 13—27). Se Heribert Seitz: »Odysseus och Nausikaa, En svit Brysseltapeter i Hallwylska museet», i »Konsthistorisk Tidskrift», Årgång V, 1936, sid. 85—93. Inköpta af Walther och Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, hos antikvitetshandlaren Alessandro Scavini, Via Bajettini 24, Intra, Italien, vid deras besök i nämnda stad tillsammans med Wilhelmina von Hallwyls mor, Johanna Kempe, f. Wallis, samt fröknarna Caroline Pflaum och Ida Uhse under deras vistelse i Pallanza, Italien, 7—15 April 1894 under deras resa genom norra Italien och Rivieran samt åter öfver Schweiz 14 Mars—21 Maj 1894. Förestående uppgifter lämnade med ledning af fröken Ida Uhses Reseanteckningar. Ankommo 16 Juni 1894, se Rescontra (Huset N:o 6 vid Hamngatan). Betalda 14 Juni 1894. Pris: Lire 15 500, se Rescontra (Walther von Hallwyl). Reparerade och försedda med två delvis nya bårder hos Föreningen Handarbetets Vänner, Brunkebergstorg 18, Stockholm, se räkning 23 Juni 1896. Betaldt 25 Juni 1896, se Rescontra (Walther von Hallwyl) och räkning. Pris: Kr. 3 126 (däraf 4 väfda bårder Kr. 590, mönsterritning Kr. 110, lagning af 6 väfda tapeter Kr. 2 120, material till lagning Kr. 95, montering af 6 väfda tapeter Kr. 112, material till montering Kr. 64, brandförsäkring under två år Kr. 35), se räkning. Ifrågasatt var år 1919 att ånyo omväfva bårderna. Detta blef emellertid icke utfördt på grund af att Textilateliern Licium (innehafvare fröken Agnes Branting) för detta arbete begärde Kr. 3500 pr kvm., hvadan hela arbetet skulle ha kräft en kostnad af Kr. 21 000.
|