Sommaren (Pomona)
MÅLERI. Pomona var den vackra beskyddarinnan av trädgårdar och mognande frukter. Trots sin skönhet och charm höll hon fast vid sin dygd och motstod uppvaktning från satyrer, liknande den vi ser i Floris målning. Till slut blev hon dock förförd av guden Vertumnus, som tidigare förgäves försökt närma sig henne genom att anta skepnaden av olika gamla kvinnor. När dessa försök misslyckades, visade han sig till sist som sitt sanna jag – en ung och attraktiv gud – och Pomona föll för honom. Enligt Edward H. Wouks catalogue raisonné (2018) över Frans Floris är Hallwylska målningen ett egenhändigt verk utfört av Floris och föreställer en av de fyra årstiderna, "Sommaren", daterad till cirka 1565. De andra tre vet man inte var de finns. En kopia av "Sommaren" finns i München, och en mindre kopia av "Hösten" såldes i Frankrike 1969. Alla original har måtten 115,5 x 134 cm. Man känner idag till cirka 220 målningar som med säkerhet kan tillskrivas Floris. Två viktiga studier, Bröstbild av en satyr (Cannero) och Bröstbild av en kvinna (Prag), anses enligt Zuntz ha varit förstudier till denna målning. Van de Velde påpekar dock att kompositionen av kvinnofiguren skiljer sig från dessa studier och avfärdar därför en direkt koppling. Enligt honom är figurerna i målningen personligen utförda av Frans Floris, medan stillebenet sannolikt är skapat av hans verkstad. Målningen daterar Van de Velde till 1564–1565. Pomona was the beautiful guardian of gardens and ripening fruits. Despite her beauty and charm, she remained virtuous and resisted advances from satyrs, similar to the one we see in Floris’s painting. In the end, however, she was seduced by the god Vertumnus, who had previously attempted in vain to approach her by taking on the guise of various elderly women. When these efforts failed, he finally revealed himself as he truly was—a young and attractive god—and Pomona succumbed to him. According to Edward H. Wouk’s catalogue raisonné (2018) of Frans Floris, the Hallwyl painting is an original work by Floris and depicts one of the four seasons, “Summer,” dated to around 1565. The locations of the other three paintings in the series are currently unknown. A copy of “Summer” is held in Munich, while a smaller copy of “Autumn” was sold in France in 1969. All the originals measure 115.5 x 134 cm. Today, approximately 220 paintings are known with certainty to be attributed to Floris. Two important studies, Bust of a Satyr (Cannero) and Bust of a Woman (Prague), are believed by Zuntz to have served as preliminary studies for this painting. However, Van de Velde points out that the composition of the female figure differs from these studies, thereby dismissing a direct connection. According to him, the figures in the painting were executed personally by Frans Floris, while the still life was likely created by his workshop. Van de Velde dates the painting to 1564–1565.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning | |
Kategori | |
Material | |
Storlek |
|
Teknik | |
Datering |
1564 – 1565
1564-1565 |
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
de Vriendt "Floris", Frans (Konstnär)
|
Tidigare ägare | |
Inskription |
Signatur/Påskrift: FF. IV . (på fotstället till höger)
|
Föremålsnummer |
XXXII:B.157._HWY
|
Litteratur |
|
Tillhörande texter |
|
Utställningar |
Vertumnus (2014-06-06 – 2014-09-28)
|
Upphov: de Vriendt "Floris", Frans, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.
Information om bilden