Term
Järnsmide
Typ |
Teknik
|
---|---|
Status |
Föredragen term
|
Vidare term | |
Definition |
MED: Järnsmide. I Sverige har bevarats ca 600 dörrar med medeltiden j. Några består endast av en ramkonstruktion av stångjärn, som bär grovt smidda plåtar, men huvuddelen rymmer någon form av dekorativa inslag. Dörren utgöres då av stabila plankor, på vilka smidet applicerats. Vårt medeltiden smide sådant det möter på kyrkdörrarna står sannol till stor del i beroende av främmande förebilder. Det vikingatiden material, som överlevt till våra dagar är i alla avseenden anspråkslöst och visar ett funktionellt beslagssmide utan estetiska ambitioner, medan redan det tidigt romanska smidet står konstnärligt på en hög nivå. Mycket tyder på att den lombardiska bygghyttan i Lund har förmedlat de första impulserna. Av domk:ans smide finns ingenting kvar, men i skånska och småländska kyrkor finns dörrar med lombardiska inslag, som förutsätter en nu försvunnen förebild. I Småland fanns rika sjö- och bergmalmsfyndigheter, som sannol tidigt exploaterades av östgötaslättens stormannaätter. I dessa båda landskap växte det under decennierna kring år 1200 fram ett ur internationell synvinkel unikt j. med livfulla figurframställningar formade som oplastiska plåtsiluetter, vilka ställdes samman i episka scener. På Gotland gick utvecklingen i andra banor, och gotländskt smide domineras av ett stramt gestaltat motiv, som nått ön med de cisterciensiska munkar, som slog sig ner i Roma. De kom via Nydala i Småland från Clairvaux, vars ekonomi var baserad på järnhantering. Detta cisterciensiska motiv fortlevde på Gotland under större delen av 1300-talet. Andra delar av vårt land är fattigt på 1300-talssmide, medan följande sekel förde med sig en åtminstone kvantitativ återhämtning. I landskapen N om Mälaren dominerar det senmedeltiden smidet, som vanligen är betydligt enklare än det romanska i både estetiskt och tekniskt avseende. Men på några av Upplands och Västmanlands sena dörrar har man synbarligen sökt blåsa nytt liv i en då tynande kvalitetsmedvetenhet. Dessa dörrar kan inte tolkas annat än som produkter av en renässans för romanska stilidéal. Kompositionen följer romanska principer medan detaljformerna avslöjar att de tillkommit i medeltiden slutskede.
|