Term
Runor
Typ |
Inskriptionstyp
|
---|---|
Status |
Föredragen term
|
Definition |
Runorna under vikingatiden. Runorna är en skrift som användes av en del germanska stammar under århundradena närmast efter Kristi födelse och framåt. I Skandinavien fick de en speciell utveckling och brukades där under vikingatiden och till medeltidens slut som en praktisk skrift. I vissa isolerade delar levde de kvar i starkt förändrade former in i sen tid, så t ex ändå in på 1800-t i Älvdalen i Dalarna. De äldsta inskrifterna med runor är från 200-t e Kr. De flesta av dem har påträffats i södra Skandinavien och Norge och består mestadels bara av ett eller två ord. De längre inskrifterna från denna äldre tid är svåra att tolka, eftersom den kulturella bakgrunden och människornas föreställningsvärld i stort sett är okänd för oss. Runornas ursprung är mycket omdiskuterat. Det står dock klart att de har skapats med ett medelhavsalfabet som utgångpunkt. Mycket talar för att det är ett alfabet från den italiska halvön, och då snarast det latinska, som givit impulserna till runorna. Själva ordet runa (i runsvenskan run plur runaR) för denna typ av skrivtecken är känt i runinskrifter från 300-t och framåt. På den västgötska Nolebystenen från o 600 har runmästaren huggit in: "Runor ristar jag, de från gudarna stammande" (raginakudo) och samma gudomliga ursprung tillskrivs också runorna på en av vikingatidens mest kända runstenar, Sparlösastenen från o 800 (runargARrAki(n)ukuta). (Runan p uttalades som th i eng their, thing.) Ordet runa och några med det besläktade ord betyder också "hemlighet; hemligt samtal, viskning" (jämför tyskans einem etwas in Ohr raunen). De nämnda betydelserna samt inskrifter som de ovan nämnda och inskrifter med verklig eller förment magisk karaktär har fått somliga forskare att hävda, att runorna har ett magiskt ursprung. Så är inte fallet. I de magiska inskrifterna beror magin inte på runorna i sig, utan på att de har använts i ett religiöst (magiskt) syfte. En jämförelse med andra alfabet visar att magiska föreställningar nästan alltid är förknippade med alfabetisk skrift (alfabetmagi), speciellt då i samhällen, där endast ett fåtal har varit invigda i skrivkonsten. Det bör därför understrykas, att runornas primära uppgift har varit att tjäna som språkliga tecken för skriftliga meddelanden. De flesta bevarade inskrifterna med de äldre runorna har varit ristade, skurna eller huggna in i beständigt material som sten, metall och ben. Detsamma gäller vikingatidens runinskrifter. Men av litterära källor som biskopen Venantius Fortunatus på 500-t vet vi att runorna vanligen skars in i trä. Dessa uppgifter har också bestyrkts genom de rikliga fynden av medeltida runinskrifter i trä från städer som Bergen, Oslo, Lödöse, Lund, Nyköping och Uppsala . Träet som material för att skära in runor i är sannolikt förklaringen till deras kantiga form och lodräta orientering. Genom att undvika vågräta linjer och mjukt svängda bågar och i stället skara lodräta eller diagonala raka streck över träets ådring blev det lättare att skriva och inskriften syntes även om träet svällde. Runorna var alltså en epigrafisk skrift - dvs en skrift som används för inskrift på föremål - under hela den tid den var i bruk. De kom aldrig att användas för skrift på papper eller pergament som den latinska och kyrilliska skriften. De fåtaliga "runhandskrifterna" får betraktas som de lärdas experiment. Runraden (eller futharken som den i nyare tid kommit att kallas, termen är först belagd 1675) hade en mycket fast ordningsföljd, som avvek helt från den som de klassiska alfabetena, bl a det latinska. Runraden var i sin tur uppdelad i tre grupper om vardera ursprungligen åtta runor. En sådan grupp kallades enligt traditionen för en ätt, dvs "enhet om åtta". Runornas fasta ordningsföljd i futharken och inom ätterna kom att spela en viktig roll, när runorna användes i lönnskrift av olika slag. En runa kunde således anges genom en numerisk uppgift, t ex i form av ett taltecken eller en talfigur, om ätten och runornas läge inom den (substitutionschiffer) eller anges genom att t ex betecknas med närmast föregående eller närmast följande runa (transpositionschiffer, "förskjutningschiffer"). Runorna avvek också från de klassiska alfabetena, t ex det latinska genom att de bar namn som var akrofona, dvs det första ljudet i runans namn angav det betydelseskiljande ljud som runan stod för. Den första runan i runraden bar sålunda namnet fe ("fä, boskap egendom") och nyttjades för ljudenheten, fonemet, f Den akrofona principen underlättade inlärningen och memoreringen av runorna men hade också den nackdelen, att en runas ljudvärde förändrades, om uddljudet i runnamnet förändrades eller försvann När uddljudande j- o 600 föll bort i de nordiska språken (jämför tyskans Jahr och svenskans år och äring) kom således jara-runan inte längre att stå för j utan för a. Under en period från 500-t till ett stycke in på 700-t förändrades språket i Norden, den s k urnordiskan, mycket kraftigt, bl a i fråga om ljudförrådet. Dessa förändringar återspeglas tydligt i användningen av runorna i det 24-typiga runalfabetet under samma period. Teckensystemet blev allt mindre lämpat för att beteckna uppsättningen av betydelseskiljande ljud i språket. Det slutliga resultatet blev en avsiktiktlig förändring av det 24-typiga runalfabetet genom en kraftig reduktion av antalet tecken från 24 till 16. Åtta av de 24 runorna försvann (w, e, é, o, p, d, g, ng) och två fick helt nya ljudvärden (J>a;a> nasalerat a). Ett nytt alfabet, det vikingatida, "yngre runalfabetet", skapades. Hur denna reduktion har gått till, om den skedde inom det äldre alfabetets ram eller inte och varför det nya alfabetet fick en i många avseenden så specifik utformning är omstritt. Någon övertygande och helt uttömmande förklaring har inte givits. Tillkomsten av det nya alfabetet innebär ett kraftigt brott med det tidigare systemet. Bakom den nya runraden står säkerligen en för oss okänd nyskapare som hade sinne för systematik, var rationellt lagd och som hade behov av ett enkelt och effektivt skriftsystem. På 700-t skapade han det nya systemet om 16 runor. Vart och ett av tecknen kan härledas ur det äldre alfabetet, även om de i några fall är kraftigt förändrade. De uppträder i samma ordning som i den äldre runraden med det undantaget, att R-runan placerades sist. Ur grafisk synpunkt bestod den väsentliga förändringen i att praktiskt taget varje runa i den nya runraden byggdes upp utifrån ett lodrätt streck (huvudstaven) av enhetlighet längd och att runorna särskildes genom snedstreckens (bistavarnas) läge, riktning och antal.
|
Litteratur |
Vikingatidens ABC (Orrling, Carin)
|
Externa källor |